Logo Liceum 69

mLegitymacja

mLegitymacja to zgodnie z prawem – legitymacja szkolna, ale wyświetlana na ekranie telefonu.

Jest częścią aplikacji mObywatel, bezpiecznym, nowoczesnym i bezpłatnym narzędziem, które – identycznie jak papierowa legitymacja – poświadcza uprawnienia uczniów do ulgowych przejazdów kolejowych, czy autobusowych.

W tym mobilnym dokumencie zapisane są wszystkie dane, które można znaleźć w papierowej legitymacji: imię i nazwisko ucznia, numer legitymacji, datę wydania, termin ważności, status użytkownika (uczeń), datę urodzenia, PESEL, nazwę i adres szkoły.

Mobilną legitymację może otrzymać każdy uczeń, któremu wcześniej wydano tradycyjną wersję dokumentu. Okres ważności mLegitymacji jest taki sam jak okres ważności wydanej wcześniej wersji papierowej. W przypadku utraty ważności „tradycyjnej” legitymacji, mobilna wersja będzie unieważniana. Unieważnienie będzie mogło być dokonane przez szkołę także w przypadku utraty mLegitymacji na skutek uszkodzeń, niepoprawnego działania lub utraty urządzenia mobilnego, w którym była przechowywana (mLegitymacja jest przypisana do konkretnego urządzenia – w momencie zgubienia lub kradzieży telefonu należy natychmiastowo poinformować osoby odpowiedzialne za wydawanie mLegitymacji). 

Wydawanie/Uruchomienie mLegitymacji

Aby uruchomić mLegitymację należy:

  • Złożyć  wniosek o wydanie mLegitymacji w sekretariacie szkoły wraz ze zdjęciem do legitymacji;
  • Pobrać Aplikację mObywatel Junior, potwierdzić regulamin;
  • Po otrzymaniu ze szkoły kodu aktywacyjnego uruchomić System na urządzeniu. 

Aplikacja mObywatel Junior

mLegitymację należy dodać na własnym urządzeniu w aplikacji mObywatel Junior wydanej przez Ministerstwo Cyfryzacji.

Link do oficjalnego źródła aplikacji mObywatel Junior:  

https://www.gov.pl/web/mobywatel/pobierz-aplikacje1

Unieważnienie mLegitymacji

mLegitymacja jest unieważniana w trakcie roku szkolnego:

  • na wniosek rodziców ucznia (opiekuna prawnego), w szczególności w przypadku utraty mLegitymacji szkolnej na skutek uszkodzeń, niepoprawnego działania lub utraty urządzenia mobilnego, w którym przechowywana była mLegitymacja szkolna;
  • z urzędu w przypadku utraty ważności wydanej uczniowi legitymacji szkolnej albo e-legitymacji szkolnej bądź przejścia ucznia do innej szkoły (§ 24 ust. 4a rozporządzenia MEN z 26 kwietnia 2018 r.).

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. z 2024 r. poz. 1275 ze zm.) – art. 24-25.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2023 r. poz. 1120 ze zm.) -§ 4, § 8, § 64, § 74, załącznik nr 4.
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2025 r. poz. 881 ze zm.) – art. 11.
  • Ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r., poz. 152 ze zm.) – art. 66e.
  • Ustawa z a 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o aplikacji mObywatel oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2025 r. poz. 1019).
Skip to content